Vraagt u ondersteuning van de gemeente? Of heeft iemand anders u hiervoor aangemeld? Dan wordt u waarschijnlijk uitgenodigd voor een breed gesprek.
Wat is een breed gesprek?
Als u contact zoekt met de gemeente via het Loket Wonen, Zorg en Welzijn en om hulp of ondersteuning vraagt, dan heet dat een melding. Na deze melding wordt u uitgenodigd voor een gesprek. Dat gesprek heet ook wel 'het breed gesprek'.
Het kan ook zijn dat Pit Baarn u heeft doorverwezen naar hulp van de gemeente. Ook dan volgt een breed gesprek.
Het gesprek wordt liefst bij u thuis gevoerd. In de praktijk kan het gesprek ook ergens anders plaatsvinden.
Tijdens het breed gesprek praat u met een medewerker van de gemeente. Dit kan iemand van het Loket Wonen, Zorg en Welzijn zijn, maar ook iemand van het Lokaal Team. Het gesprek gaat over uw hulpvraag en de mogelijke oplossingen daarvoor. Na het gesprek wordt een plan gemaakt om uw problemen aan te pakken.
Wie zijn er bij?
Het breed gesprek voert u met een medewerker van de gemeente. Het kan zijn dat u het gesprek heeft met méér dan 1 persoon.
De gemeente zal ook vragen of u iemand uit uw omgeving wilt meenemen. Bijvoorbeeld uw partner, een familielid , een goede vriend(in) of een mantelzorger.
U kunt ook een onafhankelijke cliëntondersteuner of een Mentor meenemen naar het gesprek.
3 onderdelen
Tijdens het gesprek komen 3 belangrijke vragen aan bod:
Wat kunt u zelf doen?
Wat kunt u zelf doen om uw hulpvraag of probleem op te lossen? Zijn er nog mogelijkheden waar u zelf niet aan had gedacht? Dingen zelf oplossen heet ook wel het gebruiken van uw eigen kracht.
Wat kunt u samen met anderen doen?
Wat kunt u doen met hulp van de mensen om u heen, met uw sociale netwerk? Zijn er al mensen die voor u zorgen? Of die u helpen? Zijn er misschien andere mensen die u daarvoor kunt vragen?
Vindt u het lastig om hulp te vragen? Lees dan het artikel Durf te vragen.
Wat voor hulp is er mogelijk?
Is er een dienst of activiteit in uw gemeente waar u uw probleem mee kunt oplossen? Dat is vaak professionele hulp of hulp van vrijwilligers.
De medewerker van de gemeente kijkt of er een bestaande dienst is waar u gebruik van kunt maken: een algemene voorziening. Of dat er voor u een persoonlijke oplossing nodig is: een individuele voorziening of maatwerkvoorziening.
Het gesprek voorbereiden met deze website
U kunt PitBaarn.nl gebruiken om u voor te bereiden op het breed gesprek. U vindt op deze website tips voor allerlei verschillende situaties en problemen.
Verder kunt u via deze website alvast bekijken welke hulp van organisaties er mogelijk is. U kunt zelf zoeken in de lijsten met organisaties en hulpaanbod.
Of bekijk de agenda van Pit Baarn om te kijken wat de mogelijkheden zijn voor activiteiten en ontmoeting in uw buurt.
Voorbereidingstips
Wilt u weten hoe u zich voorbereidt op het breed gesprek? Lees dan de tips.
Persoonlijk plan
Om u voor te bereiden op het keukentafelgesprek kunt u alvast een persoonlijk plan maken. Hierin zet u al uw problemen op een rijtje. En denkt u zelf na over mogelijke oplossingen. Dit helpt de gemeente bij het vinden van een oplossing voor uw probleem. Lever het persoonlijke plan uiterlijk 7 dagen na uw melding in.