Vraag ondersteuning van de gemeente? Of heeft iemand anders je hiervoor aangemeld? Dan word je waarschijnlijk uitgenodigd voor een breed gesprek.
Wat is een breed gesprek?
Als je contact zoekt met de gemeente via het Loket Wonen, Zorg en Welzijn en om hulp of ondersteuning vraagt, dan heet dat een melding. Na deze melding word je uitgenodigd voor een gesprek. Dat gesprek heet ook wel 'het breed gesprek'.
Het kan ook zijn dat Pit Baarn je heeft doorverwezen naar hulp van de gemeente. Ook dan volgt een breed gesprek.
Het gesprek wordt het liefst bij je thuis gevoerd. In de praktijk kan het gesprek ook ergens anders plaatsvinden.
Tijdens het breed gesprek praat je met een medewerker van de gemeente. Dit kan iemand van het Loket Wonen, Zorg en Welzijn zijn, maar ook iemand van het Lokaal Team. Het gesprek gaat over je hulpvraag en de mogelijke oplossingen daarvoor. Na het gesprek wordt een plan gemaakt om je problemen aan te pakken.
Wie zijn er bij?
Het breed gesprek voer je met een medewerker van de gemeente. Het kan zijn dat je het gesprek hebt met méér dan 1 persoon.
De gemeente zal ook vragen of jij iemand uit je omgeving wil meenemen. Bijvoorbeeld je partner, een familielid , een goede vriend(in) of een mantelzorger.
Je kan ook een onafhankelijke cliëntondersteuner of een Mentor meenemen naar het gesprek.
3 onderdelen
Tijdens het gesprek komen 3 belangrijke vragen aan bod:
Wat kan je zelf doen?
Wat kan je zelf doen om jouw hulpvraag of probleem op te lossen? Zijn er nog mogelijkheden waar je zelf niet aan had gedacht? Dingen zelf oplossen heet ook wel het gebruiken van je eigen kracht.
Wat kan je samen met anderen doen?
Wat kan je doen met hulp van de mensen om je heen, met je sociale netwerk? Zijn er al mensen die voor je zorgen? Of die je helpen? Zijn er misschien andere mensen die je daarvoor kan vragen?
Vind je het lastig om hulp te vragen? Lees dan het artikel Durf te vragen.
Wat voor hulp is er mogelijk?
Is er een dienst of activiteit in jouw gemeente waar je jouw probleem mee kan oplossen? Dat is vaak professionele hulp of hulp van vrijwilligers.
De medewerker van de gemeente kijkt of er een bestaande dienst is waar je gebruik van kan maken: een algemene voorziening. Of dat er voor jou een persoonlijke oplossing nodig is: een individuele voorziening of maatwerkvoorziening.
Het gesprek voorbereiden met deze website
Je kan PitBaarn.nl gebruiken om je voor te bereiden op het breed gesprek. Je vindt op deze website tips voor allerlei verschillende situaties en problemen.
Verder kan je via deze website alvast bekijken welke hulp van organisaties er mogelijk is. Je kan zelf zoeken in de lijsten met organisaties en hulpaanbod.
Of bekijk de agenda van Pit Baarn voor activiteiten en ontmoetingen in jouw buurt.
Voorbereidingstips
Wil je weten hoe je je voorbereidt op het breed gesprek? Lees dan de tips.
Persoonlijk plan
Om je voor te bereiden op het keukentafelgesprek kan je alvast een persoonlijk plan maken. Hierin zet je al je problemen op een rijtje. En denk je zelf na over mogelijke oplossingen. Dit helpt de gemeente bij het vinden van een oplossing voor je probleem. Lever het persoonlijke plan uiterlijk 7 dagen na je melding in.