Cliëntondersteuning biedt informatie, advies en hulp bij vragen over zorg en welzijn. Cliëntondersteuners kunnen u helpen bij klachten en problemen. U kunt ondersteuning vragen op allerlei terreinen. Zoals onderwijs, jeugdzorg, werk, inkomen, zorg, wonen en welzijn.
De cliëntondersteuner helpt u bij het oplossen van uw problemen. Of het regelen van hulp. Het doel is dat u daarna weer zelf verder kunt. Cliëntondersteuning is gratis.
Inwoners van Baarn
Gratis cliëntondersteuners die u kunnen helpen bij het opstellen van een familiegroepsplan en u kunnen begeleiden bij het gesprek zijn:
- medewerkers van de Pit Baarn (bijvoorbeeld de Ouderenadviseur of de Mantelzorgconsulent);
Telefoonnummer 035 – 303 78 88
E-mail info@pitbaarn.nl - een familielid, mantelzorger, buurman of buurvrouw, enzovoort
- Vertrouwenspersoon Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ)
De vertrouwenspersoon van de stichting AKJ is er voor alle cliënten die te maken hebben met de Jeugdwet. De vertrouwenspersoon is niet in dienst van de gemeente. Bent u niet tevreden over de hulp vanuit de gemeente of heeft u een klacht over één van de medewerker? Dan kunt u dit met de gemeente bespreken. Wanneer dit niet helpt of niet mogelijk is, kunt u terecht bij een vertrouwenspersoon van het AKJ. Deze zal uw verhaal altijd serieus nemen, informeert u over uw rechten en geeft advies. Ook kan de vertrouwenspersoon ondersteunen bij een gesprek met de gemeente en/of de klachtencommissie.
Meer informatie is te vinden op de website van het AKJ (www.akj.nl) of telefonisch via 088-5551000.
Wat is onafhankelijke cliëntondersteuning?
Heeft u vragen over zorgtaken, opvoeding, onderwijs, wonen, werk of inkomen? Loopt u vast in de samenwerking met zorgorganisaties? En zoekt u iemand die met u meedenkt en naast u staat? Dan kunt u gratis hulp krijgen van een onafhankelijke cliëntondersteuner. De cliëntondersteuner denkt met u mee en geeft informatie, advies en ondersteuning, zodat u zelf weer verder kunt.
De cliëntondersteuner helpt u bijvoorbeeld met:
Het voorbereiden op het brede gesprek met de gemeente over zorg en welzijn
- De afspraken met de Uitvoeringsorganisatie BBS of het UWV
- Gesprekken met zorg- en onderwijsinstellingen
- Het aanvragen van zorg of een voorziening in uw huis
- Het opstellen van uw persoonlijk- of ondersteuningsplan
- Evaluatie en klachten van dienstverlening en zorg
Hulp is gratis
Onze hulp is altijd gratis. U heeft geen verwijzing nodig en u betaalt geen eigen bijdrage. De cliëntondersteuning is onafhankelijk. Dat betekent dat wij naast u staan. Samen kijken we wat het beste is voor u. Zodat u uiteindelijk zelf keuzes kunt maken die bij u passen.
Op deze pagina vindt u daarnaast de gegevens van andere organisaties die cliëntondersteuning aanbieden in uw gemeente of regio.
Heeft u een indicatie voor zorg uit de Wet langdurige zorg, dan kunt u voor cliëntondersteuning ook bij MEE terecht. Of u kunt hulp krijgen van het zorgkantoor. Het zorgkantoor geeft ondersteuning bij het uitzoeken en regelen van de zorg waarvoor u een CIZ-indicatie heeft.
Recht op ondersteuning bij zorg en hulp
Een cliënt is iemand die zorg of hulp krijgt van een instantie. Of iemand die dit wil gaan aanvragen. Alle cliënten hebben recht op gratis cliëntondersteuning. Dat staat in de wet. De gemeente zorgt ervoor dat deze cliëntondersteuning beschikbaar is. Het is een algemene voorziening.
Hulp en advies
De cliëntondersteuner kan u helpen om zelf te beslissen over uw hulp of zorg. Diegene geeft informatie en advies en regelt praktische zaken. Bij de gemeente en bij andere instanties.
De cliëntondersteuner komt op voor uw belang. Zodat u de hulp krijgt die u nodig heeft. De cliëntondersteuner kan helpen met:
- uitzoeken waar de problemen zitten
- kiezen wat voor zorg of ondersteuning er moet komen
- de juiste hulp regelen
- verschillende soorten hulp op elkaar afstemmen
- bepalen of de hulp goed heeft gewerkt
Onafhankelijk
Een cliëntondersteuner moet onafhankelijk werken. Dus los van de gemeente, het zorgkantoor of zorgaanbieders. Uw belangen staan voorop.
Heeft u het idee dat uw cliëntondersteuner niet onafhankelijk is, dan kunt u contact opnemen met www.baarn.nlzorgloket@baarn.nl. U mag vragen om een andere ondersteuner.
Cliëntondersteuning bij zorgaanvraag
De gemeente zorgt ervoor dat cliëntondersteuning beschikbaar is voor iedereen die zorg of hulp wil aanvragen. Bijvoorbeeld bij het aanvragen van:
- Wlz-zorg
- jeugdhulp
- ondersteuning uit de Wmo
- een uitkering, bijvoorbeeld bijstand of Wajong
Ook bij een aanvraag die u niet bij de gemeente doet, maar bij een andere instantie, kunt u dus cliëntondersteuning krijgen. De cliëntondersteuner kan u ook helpen bij het breed gesprek.
Stichting Mentorschap
Ondersteuning van een mentor
Als u het lastig vindt om zelf de regie te houden in zorg en welzijn kan een mentor een oplossing zijn. Een mentor wordt door de rechtbank benoemd als uw wettelijk vertegenwoordiger. De mentor is uw vertrouwenspersoon, belangenbehartiger en adviseur en helpt u bij het nemen van beslissingen in zorg en welzijn.
Een mentor bezoekt u regelmatig en zorgt ervoor dat u de juiste hulp krijgt en dat de verschillende soorten hulp op elkaar afgestemd zijn. Ook kijkt een mentor kritisch mee naar de zorg die u ontvangt. De mentor neemt hierbij uw wensen, behoeften en normen en waarden als leidraad.
Stichting Mentorschap Noordwest en Midden biedt mentorschap, uitgevoerd door goed opgeleide vrijwilligers. Onze mentoren bieden een combinatie van deskundigheid en persoonlijke betrokkenheid. Er zijn kosten verbonden aan mentorschap Er geldt een vast jaarlijks tarief dat is vastgesteld door het ministerie van Veiligheid en Justitie. Als u een minimuminkomen heeft, kunt u (een deel van) de kosten voor mentorschap terugvragen bij de gemeente (Bijzondere Bijstand).
Kijk voor meer informatie over mentorschap op www.stichtingmentorschap.nl
Meer in onderwerp:
Op deze pagina:
Zie ook
Cliëntondersteuning Baarn
Direct regelen