Cliëntondersteuning biedt informatie, advies en hulp bij vragen over zorg en welzijn. Cliëntondersteuners kunnen je helpen bij klachten en problemen. Je kan ondersteuning krijgen op allerlei terreinen. Zoals onderwijs, jeugdzorg, werk, inkomen, zorg, wonen en welzijn.
De cliëntondersteuner helpt je bij het oplossen van je problemen. Of het regelen van hulp. Het doel is dat je daarna weer zelf verder kan. Cliëntondersteuning is gratis.
Inwoners van Baarn
Gratis cliëntondersteuners die kunnen helpen bij het opstellen van een familiegroepsplan en kunnen begeleiden bij het gesprek zijn:
- medewerkers van de Pit Baarn (bijvoorbeeld de Ouderenadviseur of de Mantelzorgconsulent);
Telefoonnummer 035 – 303 78 88
E-mail info@pitbaarn.nl - een familielid, mantelzorger, buurman of buurvrouw, enzovoort
- vertrouwenspersoon Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ)
De vertrouwenspersoon van de stichting AKJ is er voor alle cliënten die te maken hebben met de Jeugdwet. De vertrouwenspersoon is niet in dienst van de gemeente. Ben je niet tevreden over de hulp vanuit de gemeente of heb je een klacht over één van de medewerkers? Dan kan je dit met de gemeente bespreken. Wanneer dit niet helpt of niet mogelijk is, kan je terecht bij een vertrouwenspersoon van het AKJ. Deze zal jouw verhaal altijd serieus nemen, informeert je over je rechten en geeft advies. Ook kan de vertrouwenspersoon ondersteunen bij een gesprek met de gemeente en/of de klachtencommissie.
Meer informatie is te vinden op de website van het AKJ (www.akj.nl) of telefonisch via 088-5551000.
Wat is onafhankelijke cliëntondersteuning?
Heb je vragen over zorgtaken, opvoeding, onderwijs, wonen, werk of inkomen? Loop je vast in de samenwerking met zorgorganisaties? En zoek je iemand die met je meedenkt en naast je staat? Dan kan je gratis hulp krijgen van een onafhankelijke cliëntondersteuner. De cliëntondersteuner denkt met je mee en geeft informatie, advies en ondersteuning, zodat je zelf weer verder kunt.
De cliëntondersteuner helpt je bijvoorbeeld met:
- Het voorbereiden op het brede gesprek met de gemeente over zorg en welzijn
- De afspraken met de Uitvoeringsorganisatie BBS of het UWV
- Gesprekken met zorg- en onderwijsinstellingen
- Het aanvragen van zorg of een voorziening in je huis
- Het opstellen van uw persoonlijk- of ondersteuningsplan
- Evaluatie en klachten van dienstverlening en zorg
Hulp is gratis
Onze hulp is altijd gratis. Je hebt geen verwijzing nodig en je betaalt geen eigen bijdrage. De cliëntondersteuning is onafhankelijk. Dat betekent dat wij naast je staan. Samen kijken we wat het beste is voor jou. Zodat je uiteindelijk zelf keuzes kan maken die bij je passen.
Op deze pagina vind je daarnaast de gegevens van andere organisaties die cliëntondersteuning aanbieden in jouw gemeente of regio.
Heb je een indicatie voor zorg uit de Wet langdurige zorg, dan kan je voor cliëntondersteuning ook bij MEE terecht. Of je kan hulp krijgen van het zorgkantoor. Het zorgkantoor geeft ondersteuning bij het uitzoeken en regelen van de zorg waarvoor je een CIZ-indicatie hebt.
Recht op ondersteuning bij zorg en hulp
Een cliënt is iemand die zorg of hulp krijgt van een instantie. Of iemand die dit wil gaan aanvragen. Alle cliënten hebben recht op gratis cliëntondersteuning. Dat staat in de wet. De gemeente zorgt ervoor dat deze cliëntondersteuning beschikbaar is. Het is een algemene voorziening.
Hulp en advies
De cliëntondersteuner kan je helpen om zelf te beslissen over hulp of zorg. De cliëntondersteunergeeft informatie en advies en regelt praktische zaken. Bij de gemeente en bij andere instanties.
De cliëntondersteuner komt op voor jouw belang. Zodat je de hulp krijgt die je nodig hebt. De cliëntondersteuner kan helpen met:
- uitzoeken waar de problemen zitten
- kiezen wat voor zorg of ondersteuning er moet komen
- de juiste hulp regelen
- verschillende soorten hulp op elkaar afstemmen
- bepalen of de hulp goed heeft gewerkt
Onafhankelijk
Een cliëntondersteuner moet onafhankelijk werken. Dus los van de gemeente, het zorgkantoor of zorgaanbieders. Jouw belangen staan voorop.
Heb je het idee dat jouw cliëntondersteuner niet onafhankelijk is, dan kan jecontact opnemen met www.baarn.nlzorgloket@baarn.nl. Je mag vragen om een andere ondersteuner.
Cliëntondersteuning bij zorgaanvraag
De gemeente zorgt ervoor dat cliëntondersteuning beschikbaar is voor iedereen die zorg of hulp wil aanvragen. Bijvoorbeeld bij het aanvragen van:
- Wlz-zorg
- jeugdhulp
- ondersteuning uit de Wmo
- een uitkering, bijvoorbeeld bijstand of Wajong
Ook bij een aanvraag die je niet bij de gemeente doet, maar bij een andere instantie, kan je dus cliëntondersteuning krijgen. De cliëntondersteuner kan je ook helpen bij het breed gesprek.
Stichting Mentorschap
Ondersteuning van een mentor
Als je het lastig vindt om zelf de regie te houden in zorg en welzijn kan een mentor een oplossing zijn. Een mentor wordt door de rechtbank benoemd als je wettelijk vertegenwoordiger. De mentor is je vertrouwenspersoon, belangenbehartiger en adviseur en helpt je bij het nemen van beslissingen in zorg en welzijn.
Een mentor bezoekt je regelmatig en zorgt ervoor dat je de juiste hulp krijgt en dat de verschillende soorten hulp op elkaar afgestemd zijn. Ook kijkt een mentor kritisch mee naar de zorg die je ontvangt. De mentor neemt hierbij jouw wensen, behoeften en normen en waarden als leidraad.
Stichting Mentorschap Noordwest en Midden biedt mentorschap, uitgevoerd door goedopgeleide vrijwilligers. Onze mentoren bieden een combinatie van deskundigheid en persoonlijke betrokkenheid. Er zijn kosten verbonden aan mentorschap. Er geldt een vast jaarlijks tarief dat is vastgesteld door het ministerie van Veiligheid en Justitie. Als je een minimuminkomen hebt, kan je (een deel van) de kosten voor mentorschap terugvragen bij de gemeente (Bijzondere Bijstand).
Kijk voor meer informatie over mentorschap op www.stichtingmentorschap.nl
Meer in onderwerp:
Op deze pagina:
Zie ook
Cliëntondersteuning Baarn
Direct regelen