Uw bezwaarschrift wordt behandeld door een andere medewerker dan de persoon die de beslissing genomen heeft.
Telefonisch uitleg
Misschien belt deze medewerker u op om uitleg te geven. Bent u tevreden met de uitleg? Dan kan de medewerker u vragen om uw bezwaarschrift in te trekken. Heeft u toch nog vragen of twijfels? Zeg dan dat u door wilt gaan met uw bezwaarschrift.
Brief over overleg of hoorzitting
Gaat u door met uw bezwaarschrift, dan krijgt u waarschijnlijk een brief met een de vraag of u wilt dat er een hoorzitting komt. Of met een uitnodiging voor een overleg. U kunt aangeven of u hier gebruik van wilt maken.
Bij de brief zit soms een antwoordstrook. Wilt u uw bezwaren toelichten op de hoorzitting of een overleg? Dan is het belangrijk dat u die antwoordstrook invult en op tijd terugstuurt.
Wat is een overleg?
Bij een overleg bespreekt u met medewerkers van de uitkeringsinstantie de beslissing en uw bezwaar hierbij. Vaak is dit onder leiding van een onafhankelijke persoon, een mediator. U zoekt samen naar een oplossing voor het probleem. Komt u samen tot een oplossing? Dan zal aan u gevraagd worden om uw bezwaar in te trekken. Is er geen oplossing? Dan wordt uw bezwaar verder in behandeling genomen.
Wat is een hoorzitting?
Een hoorzitting is een gesprek met 1 of meer medewerkers van de instantie. Bij medische zaken kan er ook een arts bij zijn, en in WAO- en WIA-zaken kan uw werkgever erbij zijn.
In een hoorzitting kunt u uw bezwaren verder toelichten en kan de instantie u om meer informatie vragen.
U bent niet verplicht om naar de hoorzitting te komen. Komt u wel, dan mag u iemand meenemen, bijvoorbeeld een advocaat, iemand van de vakbond, uw partner of een bekende.
Tip
U kunt de instantie vragen om uw onkosten te vergoeden als u gelijk krijgt. Bijvoorbeeld uw reiskosten of de kosten van degene die u helpt. Het is verstandig om dit meteen in uw bezwaarschrift te doen, maar het kan ook nog tijdens de hoorzitting.